Kuitu tekee hyvää

 

Ravintokuidulla tarkoitetaan kasvikunnan tuotteista saatavia hiilihydraatteja. Kuitu vaikuttaa monella tavalla elimistön toimintaan ja siksi sen riittävä saanti on tärkeää hyvinvoinnille.

 

Kuidun vaikutukset alkavat jo suussa. Kuitupitoisia ruokia on pureskeltava huolella. Tämä saa sylkirauhaset toimimaan ja hoitaa hampaita. Mahassa kuitu turpoaa ja tekee olon kylläiseksi ilman turhia kaloreita. Kuitu hidastaa ravintoaineiden imeytymistä, jolloin verensokeri pysyy tasaisena eikä uupumus yllätä. Siksi kuitupitoinen ruoka pitää myös näläntunteen tehokkaammin poissa.

 

Terveellisen ruokavalion osana ravintokuidut vaikuttavat positiivisesti vatsan toimintaan. Kuitu auttaa hallitsemaan myös veren kolesteroliarvoja sitomalla haitallisia aineita. Ruokavalion kuitupitoisuus on hyvä mittari kertomaan ruokavalion terveellisyydestä muutoinkin. Kuitupitoiset viljatuotteet eivät yleensä sisällä turhaa energiaa, mutta tuovat mukanaan monia elimistölle hyödyllisiä aineita kuten B-vitamiineja, magnesiumia, rautaa, sinkkiä, antioksidantteja ja lignaaneja.

 

Kuinka paljon kuituja ja mistä?  

 

Päivittäiseksi kuidun saanniksi suositellaan 25-35 g. Nykyisin miehet saavat keskimäärin 22 g ja naiset 18 g kuitua päivässä.

 

Elintarvikkeiden kuitupitoisuuksia:

Annos Torino Ruis pastaa 7,2 g
Annos Torino Tummaa makaronia 4,2 g
Annos (2,5 dl) Elovena Välipalajuoma Metsämarjaa 11 g
Lautasellinen Elovena Plus-puuroa 9 g
Lautasellinen Elovena-kaurapuuroa 5,5 g
Lautasellinen riisimuroja 0,4 g
Keitetty peruna 1,3 g
Ruisleipäviipale 3,5 g
Ranskanleipäviipale 0,8 g
Omena 2,0 g
Porkkana 1,6 g
Kurkkulohko 0,7 g

Meillä tapahtuu

Kuitu tekee hyvää!

Kuitu vaikuttaa monella tapaa elimistön toimintaan ja siksi sen riittävä saanti on tärkeää hyvinvoinnille.

Lue lisää »